مطالبی در حوزه علوم اجتماعی

خانواده ، فرهنگ ، فناوری اطلاعات،تعاونی های سنتی ، انقلاب

مطالبی در حوزه علوم اجتماعی

خانواده ، فرهنگ ، فناوری اطلاعات،تعاونی های سنتی ، انقلاب

نکاتی در خصوص بدحجابی و راههای مقابله با آن

بد حجابی مانند سایر آسیب اجتماعی دارای علل و عوامل متعدد می باشد. بر طبق برخی نظریه های آسیب شناسی اجتماعی هر شیوه عمل و رفتار که از انسان سر می زند آموختنی است نه ارثی .پس کج رفتاری ها نیز در تعامل با دیگران آموخته می شود.و خود تجلی نیازها و ارزش های کلی است.(سروستانی ۱۳۸۶ ص۴۸) هر چند نظریات متعددی در خصوص کج رفتاری وجود دارد و هیچ نظریه ای به تنهایی برای توضیح و تبیین کج رفتاری ها ی اجتماعی کافی نیست. در خصوص این موضوع به مواردی اشاره می شود

خانواده مهمترین تاثیر را در فرایند تربیت اجتماعی افراد دارد. بسیاری از خانواده ها هرچند پدر و مادر دارای ظواهر اسلامی بوده و حجاب کامل دارند ولی فرزندانشان را با پوشش های نامناسب راهی جامعه می کنند . که این رفتار سبب می شود در بزرگسالی بدحجابی برای فرد طبیعی باشد.

رسانه های جمعی همچون تلویزیون و سینما نقش تعیین کننده ای در الگو سازی دارند و متاسفانه الگوهای ارایه شده در این رسانه ها در ایجاد وضعیت فعلی نقش برجسته ای دارند.

در بحث انحرافات در اولین گام تعریف آن و تعیین مصادیق آن اهمیت اساسی دارد. پس لازم است تعریفی دقیق و منطبق بر ضوابط شرعی و مورد وفاق مراجع در این خصوص ارائه شود.قبل از نهی از یک عمل عمل جایگزین را ابتدا برای آنان ترسیم کنیم.

قبل از هرگونه برخورد فیزیکی و قهری با مظاهر بدحجابی بهتر است از طریق اقناع و در فضایی منطقی فواید و مضرات موضوع را برای افراد تبیین کرد چراکه تا فرد به اهمیت حجاب و مضرات بدحجابی واقف نگردد. عمل به آن برایش تصنعی و موقتی خواهد بود.

طراحی ، معرفی و تولید لباس مناسب و منطبق با الگوی لباس اسلامی برای زنان و مردان و در سنین مختلف می تواند از روی آوردن مردم به مدل های نامناسب جلوگیری کند. متاسفانه اگر امروز خانمی بخواهد مثلاً یک مانتو مناسب (بلند و راحت)خریداری کند باید کلی وقت بگذارد و به فروشگاههای متعدد سر بزند تا شاید بتواند بیابد. در حالی که مانتوهای کوتاه و چسب به وفور در بازار موجود است.  پس نظارت بر تولیدات لباس و لوازم آرایشی و جلوگیری از تولید این گونه البسه ضروری است.

از آن جاکه بخش زیادی از جمعیت مستقیم یا غیر مستقیم در بخش دولتی یا عمومی اشتغال به کار دارند. خوب است که فرهنگ سازی و ترویج حجاب از این بخش شروع شود. وقتی ما شاهد برخورد با پدیده حجاب در کشورهای باصطلاح مترقی و منادی حقوق بشر!!! هستیم و از حضور کارمندان و دانشجویان مسلمان با حجاب اسلامی در محل کار و تحصیل جلوگیری می کنند.چرا در جامعه اسلامی از مشوق ها و پاداش های مناسب جهت ترویج حجاب در محیط های عمومی استفاده نشود.

در برخورد با این پدیده به تفاوت های فردی و سن افراد توجه شود چرا که جوان و نوجوان با توجه به ویژی های سنی خود هر نوع لحنی را پذیرا نخواهد بود و چه بسا در مواردی ایجاد عقده و سرخوردگی یا واکنش های خاص خواهد کرد.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 04:05 ب.ظ http://khanik.ir

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است
ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

محسن شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:09 ب.ظ http://khbartar.blog.ir/

سلام
بد حجابی در طی یکی دو سال به وجود نیومده ، برای حل این مشکل باید برنامه ریزی بلند مدتی بکنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد